پردازش تصویر در کاربرد های صنعتی بیشتر مبتنی بر استفاده از دوربین ها یا سیستم تصویربرداری ویژه نصب شده در خط تولید است. دومین جزء الزامی پردازش تصویر در صنایع گوناگون پردازش تصویر در کامپیوتر های صنعتی بسیار کارآمد است.

دوربین های جداگانه برای برنامه مربوطه از طریق رابط های کامپیوتری متغیر پیکربندی شده اند. لوازم جانبی برای پردازش تصویر صنعتی مانند حسگرهایی هستند که دوربین یا ریل‌های دوربین را که دوربین‌ها روی آن حرکت می‌کنند فعال می‌کنند.

تعیین کننده برای پردازش تصویر صنعتی تنها وضوح تصویر نیست، که در تعداد پیکسل بیان می شود. اندازه و فرم پیکسل و همچنین حساسیت و نرخ تصویر و امکان کنترل نوردهی، ویژگی های ماشه و توانایی دوربین ها برای انجام اسکن جزئی نیز مهم هستند.

پردازش تصویر صنعتی امکان نظارت کارآمد محصول در زمان واقعی را در طول فرآیند تولید فراهم می کند. همچنین در سرعت های بالا، پردازش تصویر صنعتی قادر به تضمین ضبط دقیق است. دوربین ها در امتداد خط تولید همچنین می توانند در جاهایی قرار بگیرند که دسترسی افراد وجود ندارد، مانند مناطقی با دمای خیلی بالا/خیلی پایین یا در محیط های سمی.

سیستم های پردازش تصویر ساخته شده در اطراف دوربین های صنعتی در حال حاضر یک جزء ضروری در تولید خودکار هستند. در تمام مراحل تولید، از بازرسی مواد اولیه و نظارت بر تولید (یعنی تشخیص عیوب) تا بازرسی نهایی و تضمین کیفیت، بخشی ضروری از دستیابی به استانداردهای بازده و کیفیت بالا هستند.